MuseumService Payoff
Joke
Joke
Weststrate
vrijdag 10 juli 2015
Míro, ZERO en mode & Matisse
Het is feest in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Naast De oase van Matisse (t/m 16 augustus!), is er de tentoonstelling ZERO: Let Us Explore the Stars te bezoeken. Een expositie waar ik met een brede glimlach en jeukende handen en benen doorheen liep. Ik wilde de kunst aanraken en er soms bovenop springen. Ik houd van zintuigprikkelende kunst. Helemaal als ze dan ook nog eens gemaakt is van gebruiksmateriaal. Spijkers, plastic zakjes met water, papier, eierdoosjes, bierflesjes etc.ZEROIk had er nog nooit van de ZEROgroep gehoord. ‘We hebben ook echt het idee dat we iets in de kunstcanon rechtzetten,’ zei een dame van de persafdeling tijdens de perspresentatie toen ik bekende een ZERO-maagd te zijn. ‘Na de oorlog was er in de kunstscène vooral aandacht voor wat er in Amerika gebeurde, maar dit was eveneens gaande.’ Na de Tweede Wereldoorlog zocht een jonge groep kunstenaars naar radicale nieuwe manieren om kunst te maken. Ze vonden elkaar in hun optimistische, experimentele en innovatieve houding. In Duitsland noemde de kunstbeweging zich ZERO, de Nederlandse evenknie koos voor de Nul-groep en was opgericht door de kunstenaars Armando, Jan Henderikse, Henk Peeters, Jan Schoonhoven en herman de vries. In Frankrijk, Italië en België volgden gelijk gestemde kunstenaars een zelfde artistiek pad. MíroVoor wie na het Stedelijk nog steeds hongerig is naar naoorlogse kunst: in de tuin van het Rijksmuseum (die overigens helemaal af is!) zijn er 21 sculpturen van Míro te bekijken. Gratis. Joan Miró maakt twee typen sculpturen. Assemblages van voorwerpen uit de natuur (keien, boomstronken, wortels) of dagelijks leven (hooivork, kraan, etalagepop) én volumineuze gestalten met ronde en sensuele vormen die herinneren aan zijn geschilderde figuren. Beiden staan in de tuin. Bij de opening een aantal weken geleden proseerde voor zijn lievelings sculptuur - de vier meter hoge Oiseau lunaire - dat voor het eerst tentoon wordt gesteld. Wat een perfect zomeruitje zo bij elkaar.
Joke
Joke
Weststrate
woensdag 13 mei 2015
Toekomst van musea
Dat was een interessant Salon Muséologie, donderdag 7 mei. Onder het mom ‘een ideaal is geen plan’ werd de toekomst van musea besproken. Ik had verwacht dat het over digitale toepassingen zou gaan. Hoe videogames tekstbordjes in het museum zouden kunnen vervangen, om maar iets te noemen. Maar deze avond ging de digitale toepassingen voorbij. De cruciale en bijzonder interessante vraag waarmee iedereen naar huis werd gestuurd was: wat is het bestaansrecht van je museum? Stel je de mogelijkheden voor als iedere erfgoedinstelling deze vraag in alle vrijheid kan beantwoorden, in samenwerking met andere partijen. Bijvoorbeeld de bedrijven waarmee zij al sinds jaar en dag samenwerken. En dat er geëxperimenteerd kan worden met tijd, ruimte en plaats. Ik vermoed dat er een heel nieuwe wereld opengaat. ZeitgeistDe bijeenkomst was opgezet rond de scriptie van Tim Sprenger, ‘Musea in de nieuwe Zeitgeist’ met als ondertitel ‘Een onderzoek naar de verschillende toekomstvisies van musea in Nederland en de verschillende visies over de nieuwe Zeitgeist’. Sprenger vroeg zich af hoe het toch kon dat bijna alle facetten in de samenleving aan het kantelen zijn, zoals dat in VPRO’s documentaireserie Tegenlicht zo mooi wordt weergegeven. Ons huidige politieke en economische systeem loopt op zijn laatste pootjes. Het neoliberalisme heeft volgens velen afgedaan en overal ontstaan (lokale) initiatieven om onze maatschappij anders in te richten als het gaat om zorg, arbeids- en woningmarkt, onderwijs, energie en voedsel. De hierarchische ingerichte samenleving wordt langzamerhand overruled door een samenleving die bestaat uit elkaar overlappende netwerken. Steeds lijkt het menselijk maken van de maatschappij het streven. In alle boeken die Sprenger las over deze kantelende maatschappij kwam hij niet een keer een hoofdstuk tegen over de culturele sector. Hoe kan dat, vroeg hij zich als student van de Reinwardt Academie af. En hoe zit het met de toekomst van de erfgoed sector? Wordt daar over nagedacht door de sector zelf en hoe dan?ToekomstvisiesDankzij gespreksleider Marjelle van Hoorn bleef de salon de hele avond gericht op de toekomstvraag en kon het gesprek niet een keer afglijden naar de dagelijkse werkelijkheid van de wensen van de huidige bezoeker. Of naar de beperkingen van het budget en opgelegde taken en verantwoordelijkheden. Er werd gekeken naar de verschillende toekomstvisies voor musea die grofweg in te delen is in twee manieren. De maatschappelijke veranderingen volgend, zoals min of meer in Agenda 2016 van Museumvereniging staat omschreven. Of de toekomst mede vormgevend, zoals in Museums 2020 van de Britse Museums Association. Natuurlijk was niet iedereen het met elkaar eens, maar bijna iedereen bleef na afloop verder praten. Er lijkt absoluut een zaadje te zijn geplant en ik zie uit naar vervolgavonden en brainstormsessies met geïnteresseerden uit alle sectoren.
Joke
Joke
Weststrate
donderdag 7 mei 2015
Tram 9 naar Diemen
De trein van Utrecht naar Amsterdam zat propvol opa’s, oma’s en kleinkinderen. Tram 9 naar Diemen eveneens. Even dacht ik verheugd dat ze en masse op weg waren naar het Joods Historisch Museum, of - net als ik - naar het Tropenmuseum. Maar bij Artis liep een groot deel van de tram leeg. Gelukkig was het ook in het museum druk. Suppoost Saima, die ik interviewde voor onze rubriek 'Suppoost' (in de nieuwsbrief van juni maakt u kennis met haar), vertelde dat het museum ontzettend goed bezocht wordt deze meivakantie. Verder hadden we een bijzonder gesprek over werken in het museum dat, dankzij de collectie in het Tropenmuseum, als snel ging over vooroordelen, aannames, samenleven en discriminatie. En door haar favoriete kunstwerk, ook over de dood. Dat bleek het thema van de dag. Na het Tropenmuseum vervolgde ik mijn tocht met tram 9 naar mijn volgende interviewadresje, museum ToT Zover op begraafplaats De Nieuwe Ooster, om daar suppoost Fred (deze maand in MUSE) te spreken. Ook dat werd een gesprek over vooroordelen, verschil in overtuiging en hoe dat tot uiting komt bij begraven en hoe de dood op die manier veel over het leven zegt. En anders dan de onderwerpen wellicht doen vermoeden was het geen zwaar-op-de-hand-dag. Juist niet. Het waren allebei gesprekken die ruimte geven. Die het leven perspectief geven, het meer laten zijn dan een race naar succes en geluk. En in de trein terug bedacht ik me dat hoe belangrijk technologische ontwikkelingen ook zijn om musea dichter bij bezoekers te krijgen, zonder mensen die verhalen kunnen vertellen en gesprekken durven aan te gaan verliezen musea hun grootste kracht: een bredere blik bieden op het (samen)leven. Dat klinkt vast klef, maar ik ben er van overtuigd dat dat bijdraagt aan een betere samenleving. En dat klinkt dan vast weer hoogdravend. Dat is dan maar zo.
 
dinsdag 3 maart 2015
DWDD PopulismeMuseum?

De opening van het DWDD Pop-Upmuseum in het Allard Pierson Museum in Amsterdam, was niet voor iedereen reden tot jubelen. Een televisieprogramma dat Bekende Nederlanders benoemde tot conservator riep de vragen op over de kwaliteit van de tentoonstelling. Reden voor de Salon de Museologie om de eerste discussieavond van 2015 over dit onderwerp te organiseren in het Architectuurcentrum Amsterdam (Arcam).

De avond werd geleid door Amanda Vollenweider en Max Meijer, respectievelijk organisator en oud-bestuurslid van de Salon. Het werd een ‘interne’ discussie, aangezien er vooral mensen uit het museale werkveld aanwezig waren. De bedoeling was dat het publiek actief deel zou nemen aan de discussie en door middel van hun plek in de zaal zich zouden opstellen in voor- en tegenstanders en twijfelaars. Uit de avond was niet één unaniem standpunt te distilleren. Daarvoor bleven de meningen te verdeeld. Ook waren er gedurende de avond maar een paar mensen voornamelijk aan het woord, ondanks de oproep van de discussieleiders aan iedereen om deel te nemen. Wellicht had het geholpen als de avond was gestart met een pleidooi van een duidelijke voor- en tegenstander.


De gastheer van het project, het Allard Piersonmuseum kreeg bij monde van Jan Willem Overdijk (hoofd Publiekszaken) goed de kans hun visie weer te geven. De voordelen zijn overduidelijk. In tien dagen tijd, waren er al 10.000 bezoekers geweest! Met deze tentoonstelling wordt de letterlijke vindbaarheid van het museum verbeterd. En ook de eigen collectie is als een soort rode draad bij de het project gebruikt, waardoor het niet bij een zuiver gastheerschap blijft. Door BN-ers als intermediair hun eigen verhaal te laten vertellen, voelt het publiek zich duidelijk meer betrokken bij de tentoonstelling. Het verhaal is persoonlijker, zoals vroeger musea ook uit persoonlijke curiosaverzamelingen ontstaan zijn. Vermoedelijk levert het geen herhalingsbezoek op, maar de tentoonstelling trekt zeker publiek dat anders nooit in musea komt.

Naast deze overduidelijke pluspunten, was er angst voor populisme en vroeg men zich af wat de kwaliteit en de inhoud van dergelijke initiatieven is. Doet een dergelijke expositie recht aan de kunst van tentoonstellen en verzamelen? De angst dat er voortaan alleen maar dit soort tentoonstellingen worden gemaakt, is volgens mij onterecht. Het idee van gastconservatoren is namelijk niet nieuw, zo heeft bijvoorbeeld voormalig koningin Beatrix in 2001 in het Stedelijk Museum een tentoonstelling samengesteld. En was de tentoonstelling 'Soulmade' van Jasper Krabbe in het Tropenmuseum de aanleiding voor dit DWDD initiatief? En is goed beschouwd eigenlijk niet iedere tentoonstelling een ‘pop-up’?

Het DWDD Pop-Upmuseum is nog tot en met 25 mei in het Allard Piersonmuseum te zien.

Arjanti is beschikbaar als projectcoördinator, informatiespecialist, registrator en collectiebeheerder voor cultureel erfgoed. Bekijk haar LinkedIn-pagina.


reacties (0)
abonneer je op
onze nieuwsbrief